Myöhään syksyllä, marraskuussa, on tänäkin vuonna Kasvatustieteen päivät. Tällä kertaa ne järjestetään Tampereella. Eihän tuossa nyt mitään hämmästyttävää sinänsä ole, ja riemastuttavuuskin olisi viisasta jättää vasta jälkikäteen arvioitavaksi, kun on nähty ja kuultu päivien anti. Mutta silti minä hämmästyn ja riemastun jo nyt. Syy siihen löytyy kahden linkin takaa:  https://events.uta.fi/kt-paivat2018 ja https://events.uta.fi/kt-paivat2018/teemaryhmat-ja-symposiumit.

Jo tuo kuva, jota on käytetty näiden Kasvatustieteen päivien esittelyssä, on riemastuttava sekä kauneutensa että käsityö-aiheensa tähden. Ja senhän onkin valinnut siihen Miia Collanus, tamperelainen käsityötieteen yliopisto-opettaja (alana tekstiilityö).

Myös päivien teema HYVYYS, TOTUUS JA KAUNEUS KASVATUSTIETEESSÄ on riemastuttava. Tänä vuonna siis paneudutaan Kasvatustieteen päivillä perusarvoihin ja niiden toteutumiseen kasvatuksessa. Voiko tärkeämpää teemaa olla juuri nyt, kun maailma täyttyy valeuutisista, some vihapuheesta ja roskat ja jätteet uhkaavat peittää kaiken kauneuden!

Teeman käsittelyn kannalta kuulostaa kiinnostavalta, että pääpuhujiksi on kutsuttu filosofi, kasvatustiteilijä toiseltä puolen maapalloa, Kiinasta, ja ohjaaja, taiteilija täältä kotimaasta. Asiaa halutaan tarkastella siis sekä tieteen että taiteen lähtökohdista. Hyvin kiinnostavia ovat myös teemaryhmien otsikot. Päivien osallistujat saavat tarjota abstrakteja tutkimuksistaan ehdolle mitä moninaisimpien teemaryhmien yhteydessä. Silloin tutkijat varmaan myös löytävät ymmärrystä ja saavat rakentavaa arvioita samoista kysymyksistä kiinnostuneilta kollegoilta.

Teemaryhmiä on 41 kpl. Kokemukseni mukaan Kasvatustieteen päivillä on yleensä ollut tarjolla paljon vähemmän teemaryhmiä. Nyt siis valittavana on useita vaihtoehtoisia teemaryhmiä, missä esitellä tutkimustaan. Ja miten ne ovatkaan nimettyjä! Onhan siellä tuttuja, vanhoja teemoja tietysti mukana, mutta ei vain niitä jäyhän perinteisiä, vaan myös yllättäviä, uusia, rohkeita ja riemastuttavia. Minulle taitaisi tulla vaikeuksia valita teemaryhmä näistä. Kysymykseen voisivat tulla ainakin

–      Kestävää kehitystä edistävä kasvatus
–      Koodina ja kielenä käsityö – käsityön moninaisuutta ja ideologiaa etsimässä
–      Toislajiset kasvatuksessa, monilajinen kasvatus.

Ja, no, tietenkin
–      Kasvatuksen historia ja filosofia
–      Kasvatuksen ihmiskäsitys ja arvopäämäärät.

Käsityö on muuten ainoa koulun oppiaine, joka näissä teemaryhmien nimissä on mainittu. Sieltä löytyy kyllä teemaryhmä nimeltä The potential of aesthetic and artistic experiences in fostering compassion and intersubjective understanding at schools. Tämä liittyy tietysti kuvataiteeseen, mutta voi sisältää myös muunlaisia taiteellisia toimintoja kuten musiikkia, liikuntaa ja käsityötä. Minkään oppiaineen nimeä ei tässä mainita.

Mistä kertoo käsityön esiintyminen teemaryhmän nimessä? Kertooko se käsityön opettajien aktiivisuudesta kasvatustieteen piirissä? Haluaisin uskoa niin. Käsityö oppiaineena on kasvatuksen väline niin kuin kaikki oppiaineet. Sen kehittyminen, ja etenkin sen kehittäminen, yhä paremmin pienen ihmisen kasvamista palvelevaksi välineeksi kiinnostaa tietenkin kaikkia käsityön opettajia ja on heidän tehtävänsä. Kasvatustieteellinen tutkimus ja sen tiivis seuraaminen on tässä kehittämistyössä paras apu.