Kuvittelen, että käsityöoppiaine toteutuu kouluissa monenlaisen tekemisen ja kaikkien mahdolisten materiaalien työstämisen "työpajoissa"/ "tekijätiloissa" (makerspace). Kuvittelen, että käsityönopettajat, kuvataiteen opettajat, kotitalousopettajat, tietotekniikan opettajat, ohjelmoinnin ja koodauksen ohjaajat, ?-opettajat toimivat yhteisissä tai rinnakkaisissa tiloissa yksittäin tai ryhmissä ideoitaan kehittelevien oppilaiden opettajina, ohjaajina, auttajina ja kannustajina.

Eikä se ihan pelkkää kuvittelua olekaan. Kyllä tätä jo kokeillaan käytännössä. Yhdessä kokeilu-projektissa on ollut mukana käsityön- ja ruotsinkielen opettaja Eva Söderberg Wallhamran koulussa Partillen kunnassa Länsi-Götanmaalla Ruotsissa. Projektin nimi on Makerspace i skolan, ja tarkoituksena on löytää uusia tapoja työskennellä koulussa tekijäkulttuurin tapaan mm. käyttäen digitaalista materiaalia.

Eva Söderberg kertoo, että hänen käyttämänsä digitaalinen materiaali on vielä ollut paremminkin sähköistä materiaalia (elektriska material), eikä hän ole vielä päässyt ohjelmoimaan oppilaiden kanssa. Hän pitää kuitenkin selvänä, että siihenkin on oltava mahdollisuus tutustua niiden oppilaiden, jotka haluavat liittää ohjelmoinnin käsityöhönsä. Digitaalinen materiaali voi Evan mukaan olla esim. sähkövirtaa johtavat langat ja led-lamput, joiden avulla kirjontatyöhön saadaan valoa ja välkettä helmien ja paljettien tapaan tai niiden rinnalle.

En tiedä, ovatko ruotsalaiset meitä edellä näissä asioissa. Ehkä meilläkin on meneillään tällaisia mielenkiintoisia, käsityötä oppiaineena kehittäviä kokeiluprojekteja, mutta en vain ole sattunut niistä tietoa löytämään. Ruotsissa niitä näyttää olevan kehitteillä useita. Tietoni perustuvat slojdlararportalen.se – sivuilla oleviin kuvauksiin. Meillä Suomessa ainakin digitaalisen tekemisen tutkija, taiteilija Tomi Dufva on varteenotettava seurattava, kun käsityön opetusta uudistetaan. Itse olen, hänen tutkimuksiinsa vedoten, pohtinut digitaalista tekemistä ja tekijä-liikettä artikkelissani "Käsin tekeminen, digitaalinen tekeminen ja uusi tekijä-liike". Se löytyy punomosta.

Selvää on joka tapauksessa se, että käsityö-oppiaineen on kehityttävä, ja hienoa on se, että tämä kehittäminen on peräti hallituksen kärkihänkkeena Suomessa tällä hetkellä. Onnea raumalaisille kollegoille, jotka ovat saaneet kunnian johtaa tätä uljasta hanketta!
Innokomp-hankkeessa uudistetaan käsityön opetuksen käytänteitä

Toivomme kaikki, että tässä hankkeessa käsityö kasvaa uuteen aikaan sellaiseksi, kuin se parhaimmillaan voi olla!

Mutta?

Pilvet on pilviä, vaikka ne kuinka

kullassa ruskotelkoot;

Toiveet on turhia, vaikka ne kuinka

onnea uskotelkoot.

(E. Katila. Otto Manninen, 1872 – 1950)

Silti

kuvittelen - haaveilla saa ja haaveilla kuuluu.