Tutkijan juhlaa

2.6.2018 - Kirjoittanut

Post thumbnail

18.5.2018 tarkastettiin Aalto yliopistossa TAM Tomi Dufvan väitöskirja  "Art education in the post-digital era: Experiential construction of knowledge through creative coding" (Taidekasvatus post-digitaalisella aikakaudella: kokemuksellinen ymmärtäminen luovan ohjelmoinnin avulla) https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/31304/isbn9789526079486.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Aiemmassa blogikirjoituksessani "Uusia ajatuksia 1"…

Avaa postaus

Kauneutta ja käytettävyyttä

24.3.2018 - Kirjoittanut

Post thumbnail

Hyvin tehdyt käsityötuotteet tuntuvat hyviltä. Ne sopivat yhteen ihmisen fyysisen olemuksen kanssa lempeästi ja luonnollisesti. Niistä saa pitävän otteen ja tukevan nojan. Ne mukautuvat vartalon liikkeisiin ja hyväilevät ihoa. Epäilemättä näiden laadullisten ominaisuuksien takana on…

Avaa postaus

Suomalainen käsityönopettaja ylpeänä kertoo oppiaineestaan

26.1.2018 - Kirjoittanut

Post thumbnail

Åbo Akademissa Vaasan opettajankoulutuslaitoksella käsityönopettajaksi opiskeleva Roland Wahlstèn sai pro gradu -työnsä valmiiksi  juuri tässä kuussa. Opinnäytteen nimi on "Den svenska skolslöjden. En studie om slöjdämnets utveckling och nuläge i Sverige". Aihe kiinnostaa ymmärrettävästi käsityönopettajia…

Avaa postaus

Erityisen viisaiden johtajien ja opettajien aika

26.1.2018 - Kirjoittanut

Post thumbnail

Itseohjautuvia työntekijöitä Luin äskettäin Ajatushautomo Ellun Kanojen liiketoimintajohtajan Miia Savaspuron kirjoituksen "Itseohjautuvuus tuli työpaikoille – mutta kukaan ei kertonut meille, miten sellainen ollaan". Kirjoittaja toteaa, että hierarkkisesti organisoituneissa ja johdetuissa yrityksissä pohditaan kuumeisesti työntekijöiden itseohjautuvuutta.…

Avaa postaus

Uusia ajatuksia 2

5.1.2018 - Kirjoittanut

Post thumbnail

Kiipesin kurottautumaan kaapin ylähyllylle. Sain käsiini pussin täynnä erilaisia lankoja, erikokoisia keriä. Niistä olin joskus neulonut tai virkannut, ehkä kirjonutkin ... jotain. Kaadoin ne kaikki lattialle. Kirjavana sekasotkuna ne levisivät jalkoihini. Hypistelin, selvittelin, kerin kokoon.…

Avaa postaus

Uusia ajatuksia 1

30.12.2017 - Kirjoittanut

Post thumbnail

Sain yllätysjoululahjan, kivalta kollegaltani, tämän linkin: https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/1910/2494 Se on Tomi Dufvan artikkeli  Maker Movement. Creating knowledge through basic intention. (Techne Series A: 24(2), 2017 129-141). Kirjoittaja on tohtoriopiskelija Aalto Yliopistossa (The school of Arts, Design…

Avaa postaus

Tutkittua tietoa ja kokemustietoa

10.10.2017 - Kirjoittanut

Post thumbnail

Kosketus Miksi oikeastaan tänä teknisesti pitkälle kehittyneenä aikana pitäisi kenenkään osata tehdä mitään käsin? Siksi että jokin esine tuntuu nautittavalta silloin, kun siitä välittyy kokemus niistä prosesseista, joilla se on tehty. Käsin tehty esine ikään…

Avaa postaus

... KUVITTELEN ...

28.9.2017 - Kirjoittanut

Post thumbnail

Kuvittelen, että käsityöoppiaine toteutuu kouluissa monenlaisen tekemisen ja kaikkien mahdolisten materiaalien työstämisen "työpajoissa"/ "tekijätiloissa" (makerspace). Kuvittelen, että käsityönopettajat, kuvataiteen opettajat, kotitalousopettajat, tietotekniikan opettajat, ohjelmoinnin ja koodauksen ohjaajat, ?-opettajat toimivat yhteisissä tai rinnakkaisissa tiloissa yksittäin tai…

Avaa postaus

Ilmiöpohjainen opetus, tutkiva oppiminen ja käsityötuotteen suunnittelu- ja valmistusprosessin teoreettinen malli

13.9.2017 - Kirjoittanut

Post thumbnail

Ilmiöpohjaisella opetuksella ja oppimisella tarkoitetaan oppiainerajoja rikkovaa, tutkivaa otetta oppimiseen. Lähtökohtana ovat kokonaisvaltaiset, todellisen maailman ilmiöt, joita tarkastellaan kokonaisina, aidossa kontekstissa. Ilmiöpohjaisuus avaa isompaa ikkunaa maailmaan ja sen ymmärtämiseen. Tutkiva oppiminen ei ole menetelmä vaan…

Avaa postaus

Tekijän tunteet ja tekemisen taito

29.8.2017 - Kirjoittanut

Post thumbnail

Tunnekokemukset ovat elävän olennon itseorganisoituvia rakenteita, jotka rekrytoivat erilaisia prosesseja (mm. hermo-, lihas- jne.) pitkälle integroituneeseen toimintaan. Arviointi ei - vastoin yleistä näkemystä - ole vain päänsisäinen "fiksu" ("brainy") prosessi, joka olisi täysin irrallinen tunteista,…

Avaa postaus