ILOA BUSSIIN JA RATIKKAAN, ILOISIA KOKEMUKSIA TEKIJÖILLE!
11.9.2012 - Kirjoittanut Sinervo Pirjo
Helsingin Taiteiden yö on takana, iloinen ratikka ja
bussi yllättivät ja puhututtivat helsinkiläisiä elokuun yössä. Mukana olleet
opettajat ja oppilaat ovat yhtä yhteistä kokemusta rikkaampia.
Päällisiä Taiteiden yössä |
Helsingin seudun tekstiili- ja teknisen työn
opettajien suurprojekti ”ILON OLON ratikat ja bussit” on loppuanalyysejä vaille
valmis. Kymmenet opettajat, sadat oppilaat ja hienot yhteistyökumppanit saivat
aikaan onnistuneen yhteisöllisen tapahtuman, joka toi käsityön opetusta esille
Helsingin Design-pääkaupunkivuonna.
Projektin valmistelu aloitettiin jo vuonna
2010 suunnittelulla ja neuvotteluilla. Helsingin seudun liikennelaitokselta,
HKL ja bussiyhtiö Nobina Oy oli tietysti saatava mukaan julkisia
liikennevälineitä koskevaan tapahtumaan. Pian mukaan saatiin myös Novita.
Myöhemmin tukijoiden joukkoon liittyivät myös Marimekko ja Vallila. Koko
projektin ajan tärkeänä yhteistyötahona toimi Designmuseo. Lupien myötä alkoi
käytännön työ: istuinten mittaaminen, kaavoitus ja prototyypin ompelu.
Marraskuussa 2010 käsityönopettajat
kokoontuivat Designmuseoon inspiroitumaan: Loistavat luennoitsijat,
tekstiilitaiteilija Virpi Vesanen-Laukkanen sekä teollinen muotoilija Hannu
Kähönen, johdattivat opettajat julkisen tilan luonteen, sen mahdollisuuksien ja
haasteiden, ääreen. Vesanen-Laukkanen esitteli omaa pitsibussi-teostaan ja
Kähönen uusien ratikoiden suunnittelua osana Helsingin katukuvaa ja asukkaiden
”olohuonetta”.
hankkeeseen sitoutuneet opettajat kohtasivat Infotilaisuudessa Designmuseossa
syyskuun lopulla 2011. Muotoilukasvatuksen läänintaiteilija ja
käsityökirjailija Mari Savio (Surrur – tee oma Marimekkosi, WSOY) esitteli
opettajille ideoita ja ajatuksia sekä veti työpajaa, jossa opet saattoivat
ideoida päällisten toteutusta. Illan aikana jäljennettiin myös kaavat ja
saatiin yhteistyökumppaneiden materiaaleja kouluille vietäviksi.
Näin ideointi ja toteutus kouluissa ja
oppilaitoksissa ympäri pääkaupunkiseutua saattoi alkaa! Opettajat teetättivät
suunnittelu- ja valmistustyön jokainen omalla tavallaan. Suunnittelua tehtiin
parityönä, kierrätettiin ideoita tai vaikkapa äänestettiin parhaista
suunnitelmista. Toteutustekniikat olivat moninaiset: kirjontaa käsin ja
koneella, lankatekniikoita, kankaanpainantaa, kierrätystä… ja tietysti paljon koneompelua! Ideoita ja
neuvoja jaettiin projektiin osallistuvien opettajien yhteisellä
sähköpostilistalla sekä blogissa (http://ilonolonblogi.blogspot.com/).
Designpääkaupunkiviikonloppua, jossa Kruunuhaan yläasteen oppilaat valmistivat
istuinpäällisiä riemukkain värein. Harmaat kankaat peittyivät huopakukkasiin,
muhkeisiin lankatupsuihin ja erilaisiin tilkkukuvioihin. Ensimmäinen valmistunut istuinpäällinen pääsi
koeajelulle Designviikonlopun kunniaksi ratikkalinjalla 10. Viikonloppua
jatkettiin lauantaina nonstop
-työpajoissa, joissa museon kävijät pääsivät osallistumaan päällisten tekoon.
Kruununhaan yläasteen oppilaiden työskentelyä Designmuseolla
|
toukokuussa 2012, kun joukko opettajia kokoontui Aurinkolahden peruskoululle
palosuojaamaan päällisiä. Kasseista ja pusseista paljastui toinen toistaan
riemukkaampia ja värikkäämpiä taideteoksia!
Palosuojausta |
Keskiviikkona 22.8. Helsingin seudun
tekstiiliopettajien hallituksen jäsenet muutaman lisävahvistuksen kera
marssivat viimein Koskelan ratikkahalliin sekä bussivarikolle huputtamaan
kolmosen ratikkaa ja Jokeri-bussia (550). Muutama ylimääräinen hikipisara
vuodatettiin, kun penkkien irrottaminen ja niiden takaisin asettaminen pullein
päällisin osoittautui melko hankalaksi hommaksi! Kokonaisuudesta tuli kuitenkin
upea!
Taiteiden yön aamuna projektin koordinaattori,
Kruunuhaan yläasteen käsityönopettaja Sari Siekkinen-Vappula odotti turhaan
kolmosen ratikkaa pysäkillä, kun selvisi, että HSL oli laittanut epähuomiossa
ratikan kulkemaan linjalla 7! Ongelma saatiin pian ratkaistua ja ratikka pyöri
3B:n reitillä matkustajien ilona perjantai-iltaan saakka. Hallituksen jäsenet
bongasivat monta iloista kommenttia bussin ja ratikan matkustajilta. Useat
matkustajat katselivat jokaisen päällisen tarkasti kulkien läpi ratikan ja
bussin. Teknisten opettajien oppilaillaan teettämät pulmapelit hupenivat
laatikosta jo alkuillasta ilahtuneiden matkustajien taskuihin.
ILON OLON ratikka liikenteessä |
Perjantai-iltana päälliset purettiin kulkuvälineistä
ja siirrettiin Designmuseolle seuraavan viikon Paviljongin näyttelyä varten.
Päälliset olivat esillä Paviljonki-tilassa 28.9.–2.9. ja mm. kestävän kaupungin
suunnittelijat, ihmisoikeusasiantuntijat ja aktivistit pääsivät istumaan
päällisille Paviljongin avoimissa yleisötapahtumissa viikon aikana.
Päällisiä Paviljongissa |
Avajaisia vietettiin Paviljongissa 28.8. koko
päivän. Arjen luksusta -työpajassa Aurinkolahden peruskoulun oppilaiden
ohjauksessa valmistettiin pienimuotoisia koruja ja kirjanmerkkejä.
Helsingin teknisten työn opettajat ohjasivat Puu pelittää- työpajassa koneellisen
lehtisahan avulla vanerista pulmapelejä ja symboleja. Iltapäivällä
tekstiilitaiteilija Virpi Vesanen-Laukkanen kertoi omista yhteisöllisistä
projekteistaan liikennevälineissä. Puu pelittää -työpaja jatkui illalla ja
tuotoksista syntyi päivän aikana tilataideteos, josta on luettavissa tärkeä ja
ajankohtainen sanoma.
Yleisö sai kokeilla illanaikana virkkausta, ryijysolmuja ja jättää jälkensä
yhteiseen vieraskirjaan kirjoen. Avajaispuheet pitivät Designmuseon johtaja
Jukka Savolainen ja projektin
koordinaattori Sari Siekkinen-Vappula. Mukana oli myös Kruununhaan yläasteen
9.lk:n tanssiryhmän esitys "Keskustelua
istuen ja liikkeessä". Tanssijat olivat osallistuneet ILON OLON
bussit ja ratikat -projektiin tekijöinä ja kokijoina.
Avajaistunnelmaa |
Sari Siekkinen-Vappulan mielestä projekti oli
erittäin onnistunut, sillä projektiin saatiin paljon innostuneita mukaan.
Opettajia lähti mukaan 30 koululta ja päällisiä tehtiin 130 kappaletta. Suurin
osa oli ryhmätöinä tehtyjä, joten osallistujia ILON OLON ratikat ja bussit -projektissa
oli varmasti lähes 500. Erityisen hienoa oli, että osallistujia oli lapsista
aikuisiin ja kouluja niin alaluokilta kuin aikuisasteen oppilaitoksista. ILON
OLON -projekti näkyi myös mediassa, sillä tempaus noteerattiin mm.
Metro-lehdessä, metron ja ratikoiden liikkuvan kuvan ilmoitustauluissa, Hesarin
omakaupunki -sivuilla, Suuri käsityökerho -lehdessä, radiossa ja erilaisten
yhteisöjen julkisilla facebook-sivuilla sekä blogeissa (esim. HSL, Designmuseo,
NOVITA). WDC:n omilla sivuilla oli etusivulla kuva projektistamme tapahtuman aikana!
eteenpäin, summaa Siekkinen-Vappula.
Siekkinen-Vappula