The Sound/ Piitu Nykopp, kuva: Bikri Patrikainen

Nykyisin alalla kuin alalla ylitellään ja koetellaan rajoja. Nukketaide on yksi esimerkki, jota on vaikea sijoittaa mihinkään stereotyyppiseen lokeroon. Mitä on nukketaide? Käsityötä, muotoilua vai taidetta? Esittävää vai käsitteellistävää? Näihinkään kysymyksiin on tuskin yksiselitteistä vastausta ja varmaankin hyvä niin. Kysymykset ovat kuitenkin kiintoisia, siispä selvittämään tarkemmin.

Säikeitä haastatteli jyväskyläläistä pitkän linjan nukketaiteilijaa Piitu Nykoppia, jolla on kokemusta paitsi nukkemuotoilusta myös nukketaidekilpailuihin osallistumisesta ja tuomaroinnista. Lisäksi Nykopp on osallistunut lukuisiin näyttelyihin ja hänen töitänsä on mm. Designmuseon ja Suomen käsityön museon kokoelmissa. Hän on myös kansainvälisen Doll Artisan -killan opettaja. Nukketaiteen lisäksi Nykopp tekee huopaveistoksia ja taiteilijakirjoja. Lisätietoa löytyy Nykopin nettisivuilta.

[Huom., jutun kuvissa copyright, ethän käytä kuvia ilman lupaa!]

Millainen on nukkemuotoilun prosessi?
Teen nukkeja moneen tarpeeseen ja prosessi alkaa usein suunnittelun reunaehtojen määrittelystä. Mikä on tuleva toteutusmateriaali ja koko? Tuleeko nukke näyttelyyn, jolloin prosessi on vapaampi vai onko kyseessä muotokuvanukke, jolloin asiakas ja muotoiltava määrittää prosessia varsin paljon.
Valmistusvaiheessa olevat ballerinat
Näkyvä osa muotoilua on mallineitten muotoilu savesta, jolloin syntyy muuttumaton osa nukkea eli tämä on varsin keskeinen vaihe. Mallineista tehdään kipsimuotit, joihin osat valetaan valitusta massasta. Valut käsitellään massan vaatimalla tavalla maalausvalmiiksi. Vaiheet muotinvalmistuksesta maalaukseen ovat teknisiä vaiheita, jotka eivät vaikuta nuken olemukseen eli ne periaatteessa voi tehdä joku muukin. 

Nuken osien maalaus on, mallineitten muotoilun lisäksi toinen tärkeä ja näkyvä osa nukkemuotoilun prosessia. Nukelle suunnitellaan ja valmistetaan vartalo, vaatetus, peruukki yms. täydentämään kokonaisuutta.
 
Mistä etsit inspiraation nukkeihisi?
Yksi kestoinspiraation lähteistäni on sirkus. Minulla on myös lempitaiteilijani, kuten Modigliani, Helene Schjerfbeck , Gustav Klimt, Kuutti Lavonen, muutamia mainitakseni ja muotokuvataide yleensä.

Mistä nautit eniten ammatissasi?
Niin pedagogina kuin kuvataiteilijanakin antoisinta on hetket jolloin kokee, että on pystynyt antamaan toiselle merkittävän kokemuksen oppijana tai katsojana.

Nukketaiteilijana voin soveltaa ja toteuttaa töissäni lukuisia tekniikoita. Laaja koulutukseni, kokemuspohjani ja ongelmanratkaisukykyni ovat voimavarani, josta nautin työskennellessäni.

Näetkö itsesi käsityöläisenä, taiteilijana, molempina vai kenties jonakin muuna?
Olen saanut sekä käsityöläisen että kuvataiteilijan koulutuksen. Nukketaide on vaativa yhdistelmä molempia. Taiteilija luo nuken muodon ja olemuksen. Käsityöläisen taidot ja kyvyt täydentävät sen kokonaisuudeksi. 

Viena/Piitu Nykopp, kuva: Bikri Patrikainen

Mitä ajattelet käsityön, taiteen ja muotoilun suhteesta?
Edellinen vastaus sopii myös tähän. Nykyisin rajat em. käsitteiden välillä ovat madaltuneet ja loiventuneet. Taide ja muotoilu flirttailevat vapaasti käsityöläisyyden kanssa ja usein on tilanne, että ilman taitavaa käsityöläisyyttä ei synny muotoilua tai taidetta. Esim. grafiikan toteutus vaatii käsityöläisyyden ominaisuuksia tekijältään tai huonekalumuotoilu ilman taitavaa toteuttajaa jää piirroksiksi työpöydälle.

Mikä on taidenuken ja lelunuken ero?
Taidenukke on puettu patsas. Leikittävältä nukelta vaaditaan materiaalien ja toteutuksen osalta useita käyttöturvallisuuteen liittyviä tekijöitä., joten nämä kaksi nukkea ovat täysin eri asia.

Millaisia muutoksia nukketaiteessa on tapahtunut?
Nukketaide nykymuodossaan on muutaman vuosikymmenen iässä. Aluksi työt olivat muotokuvamaisia toteutuksia ihmisestä. Vuosien saatossa nukketaide on vapautunut ja saanut uusia muotoja. Nykyään muotokuvanuket ovat jääneet vähemmistöön vapaasti toteutettujen ideoiden noustessa pinnalle. Materiaalit ovat monipuolistuneet ja toteutus on aiempaa rohkeampaa ja kokeellisempaa. Nousevien nukketaidemaiden, kuten Venäjä, myötä tämä taidemuoto on saanut uutta sisältöä kansojen perinteen vaikuttaessa taiteilijoiden kädenjälkeen.

Trendit: taidokas tekstiilimateriaalien käyttö, hahmojen moninaisuus, töiden asetelmallisuus muutamia mainitakseni.

Missä nukketaidetta voi opiskella?
Tällä hetkellä ammattiin valmistavaa koulutusta ei ole, mutta ammatillista lisäkoulutusta järjestää Jyväskylän Taito-Keskus. Harrastelijoille on tarjolla kursseja mm. kansalaisopistojen kautta.

Miten nukketaidetta tai nukketaiteen ajatusta voisi hyödyntää perusopetuksen käsityössä?
Perinteinen molla-maija vaatteineen mukautuu lasten käsissä mieluisaksi hahmoksi. Nukessa on monta muuttuvaa tekijää, kuten vartalo, kasvot, hiukset, ilme jne., joiden kautta lapsi pystyy ilmentämään oman näkemyksensä nukesta. Nukke ei ole pelkästään ihmisolennon kuva vaan se voi ilmentää mitä mielikuvituksellisempia hahmoja.

Kädentaitojen näkökulmasta nuken toteuttaminen on monipuolista. Siihen voi sisällyttää kaavoituksen ja ompelun lisäksi neuleet, virkkauksen jne. Ohjauksellisesti tämän tyyppinen työskentely vaatii työskentelyn henkilökohtaistamista niin lapsille kuin aikuisillekin.

Uupunut/Piitu Nykopp, kuva: Bikri Patrikainen

Mitä nukketaiteessa oppii ja ymmärtää?
Jokainen kokee taideprosessit omalla tavallaan. Nuken tekemisessä useat kohtaavat oman minuutensa, koska nukke usein esittää ihmistä. Kehollisuus saattaa herättää niin vaikeita kuin mieluisiakin muistoja. 

Nuken tekemisessä ymmärtää rajallisuutensa ja näkee mahdollisuutensa. Jokaisen nuken myötä on mahdollisuus kasvaa ihmisenä. 

Lisätietoa nukketaiteesta:
Suomen nukketaiteilijat ry.
Doll Artisan Guild