Kirjoittaminen nettiin on mukava oma lajinsa, mutta muutama vinkki on paikallaan. Yleissääntönä voisi sanoa, että kirjoita lyhyesti ja selkeästi, jaa teksti kappaleisiin ja otsikoi osuvasti. Käsityöjulkaisuissa kuvat ovat ehdoton elementti.
Nettijulkaisuissa on hyvä miettiä paitsi sopivaa kirjoitustapaa, myös hakukoneoptimointia. Usein nämä kulkevat käsi kädessä. Koetamme Punomon sivuilla palvella Googlea, Bingiä ym. hakukoneita siinä missä pystymme, koska optimoinnin onnistuminen parantaa julkaisujen näkyvyyttä ja lisää Punomon tunnettuutta. Toivommehan lukijoita jutuillemme.
Kun alat kirjoittaa, sinulla on todennäköisesti valmiina aihe tai idea aiheesta. Rajaa aihe mahdollisimman tarkasti. Ota avuksi avainsanatesti: mieti 1 - 3 aihepiiriin sopivaa avainsanaa (= yksi tai useampi sana, jonka lukija kirjoittaa hakukoneeseen etsiessään tietoa sinun aiheestasi).
Kun olet valinnut avainsanat, käytä niitä
- Julkaisun otsikossa ja väliotsikoissa
- Julkaisun URL-osoitteessa (tulee suoraan otsikosta)
- Julkaisun leipätekstissä
- Kuvateksteissä
Jos avainsanojen kanssa tulee runsaudenpula, jaa aiheesi useammaksi julkaisuksi. Yhden tarkasti rajatun aiheen asiantuntemus rakentaa lukijassa vahvempaa luottamusta kuin moneen suuntaan pyrkivä kirjoitus.
Pyri rakentamaan julkaisusi käyttäjäystävälliseksi. Vältä monia linkkejä sivulta toiselle. Usein yksinkertainen julkaisu on paras julkaisu.
Jokaisen lauseen tuleisi viedä asiaa eteenpäin ja pitää lukijan mielenkiintoa yllä. Vältä jaarittelua ja unohda itsestäänselvyydet. Tiesitkö, että 75 - 100 ensimmäistä sanaa ratkaisevat, jatkaako lukija eteenpäin.
Hyvän julkaisun tunnusmerkit
- Mielenkiintoinen otsikko
- Selkeää ja helposti silmäiltävää tekstiä
- Lyhyet kappaleet (1 - 4 riviä, mobiilissa max 8)
- Lyhyet lauseet
- Käytä väliotsikoita
- Käytä kuvia ja /tai videoita
Hyvässä otsikossa on 40 - 60 merkkiä. Nykyään suositaan melko pitkiä otsikoita, mutta yhdenkin sanan mittainen otsikko voi olla tosi toimiva.
Mitä mökille tuliaisiksi? Neulo tyylikäs patalappu (50 merkkiä)
Sukkia, sukkia, sukkia… (24)
Farkkujen paikkaaminen sashiko- ja borokirjonnalla (50)
Käytä aikaa otsikon suunnitteluun! Mieti, toimisiko kysymys, kehotus tai lainaus. Usein ne herättävät lukijan kiinnostuksen. Lyö otsikko lukkoon vasta lopuksi. Sillä varmistat, että otsikko vastaa julkaisun sisältöä.
Mikä on hyvä julkaisun pituus? Jos julkaisun pituus on 600 - 900 sanaa, sen ehtii lukea alle minuutissa. (Hakukoneet tosin tykkäävät, jos lukija viihtyy sivulla 1-2 minuuttia.) Yhden mielestä hyvässä julkaisussa on 300 sanaa, ja se riittää vaikka runsaasti kuvitettuun i-cord-reunuksen valmistusohjeeseen. Toinen taas tykkää, että 900-3000 sanan julkaisut ovat parhaita. Niissä pääsee pintaa syvemmälle.
Mikä on julkaisujeni tavoite? Itse pyrin tarjoamaan lukijoille ratkaisua johonkin ongelmaan. Toivon, että voisin kirjoituksillani olla hyödyksi. Jos tarjoat ratkaisua ongelmaan, valitse ongelma joka on akuutti ja käytännönläheinen - liian kaukainen ei lukijaa ehkä kiinnosta.
Älä tavoittele täydellisyyttä - onneksi nettijulkaisua voit aina korjata! Pidä kynnys kirjoittamiseen matalana. Älä vertaa itseäsi muihin, vaan löydä omat vahvuutesi. Kun julkaisusta kuuluu kirjoittajan aito ääni, se kiinnostaa. Aloita lyhyestä julkaisusta ja kasvata taitojasi vähän kerrassaan. Yksi hyvä vinkki on minusta tämä: kirjoita yhdelle ihmiselle, älä yleisölle.
Lähteet
Jos kiinnostuit aiheesta, suosittelen lisämateriaaliksi esimerkiksi Tiia Konttisen blogikirjoituksia. Myös Punomon WordPressin Yoast SEO -osiosta saat hyvää täsmäopastusta hakukoneoptimointiin.
Tiiakonttinen.fi-blogi