Sidonnaisuus vuoden 2004 opetussuunnitelmaan

Oppimateriaalimme sitoutuu vuoden 2004 opetussuunnitelmaan sekä yleisten aihekokonaisuuksien kautta että oppiainekohtaisten tavoitteiden kautta.

Jo opetuksen järjestämisen lähtökohdissa sanotaan perusopetuksen arvopohjana olevan ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia, luonnon monimuotoisuuden ja ympäristön elinkelpoisuuden säilyttäminen sekä monikulttuurisuuden hyväksyminen (POPS 2004, 12).

Lisäksi opetussuunnitelman aihekokonaisuuksissa on teema, joka käsittelee vastuuta ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta. Siinä on tavoitteina, että oppilas oppii

  • ymmärtämään ympäristönsuojelun välttämättömyyden ja ihmisen hyvinvoinnin edellytykset ja niiden välisen yhteyden
  • havaitsemaan ympäristössä ja ihmisten hyvinvoinnissa tapahtuvia muutoksia, selvittämään syitä ja seurauksia sekä toimimaan elinympäristön hyväksi ja hyvinvoinnin lisäämiseksi
  • arvioimaan oman kulutuksensa ja arkikäytäntöjensä vaikutuksia ja omaksumaan kestävän kehityksen edellyttämiä toimintatapoja
  • edistämään hyvinvointia omassa yhteisössä sekä ymmärtämään hyvinvoinnin uhkia ja mahdollisuuksia globaalilla tasolla
  • ymmärtämään, että yksilö rakentaa valinnoillaan sekä omaa tulevaisuuttaan että yhteistä tulevaisuuttamme, ja toimimaan rakentavasti kestävän tulevaisuuden puolesta. (POPS 2004, 41.)

Oppimateriaalin tukeutuminen käsityön tavoitteisiin ja sisältöihin

Lisäksi oppimateriaalimme vastaa opetussuunnitelmassa käsityölle yleisesti annettuun tehtävään, jonka mukaan oppilas oppii käsitöissä arvostamaan työn ja materiaalin laatua ja suhtautumaan arvioiden ja kriittisesti sekä omiin valintoihinsa että tarjolla oleviin virikkeisiin, tuotteisiin ja palveluihin (POPS 2004, 242).

Vuosiluokkien 5-9 käsityön opetuksen tavoitteissa ja sisällöissä on monta kohtaa, johon oppimateriaalimme osaltaan tukeutuu.
Tavoitteena on, että oppilas

  • oppii valmistamaan, huoltamaan ja korjaamaan arkipäivän käytännöllisiä tuotteita
  • oppii ottamaan vastuuta omasta esineympäristöstään ja ymmärtää, että tuotteilla on elinkaari
    • esim. materiaali- ja kuluttajatietous
    • tekstiilituotteiden hoito ja huolto sekä kierrätys
    • tekstiilimateriaalien tarkoituksenmukainen ja luova käyttö eri käyttötarkoituksissa ja eri tekniikoin
  • perehtyy perinteiseen ja nykyaikaiseen teknologiaan liittyviin tietoihin ja taitoihin, joita voi soveltaa arkielämässä, jatko-opinnoissa, tulevissa työtehtävissä ja harrastuksissa
  • oppii etsimään luovia ratkaisuja havaitsemiinsa ongelmiin itsenäisesti ja yhteistyössä muiden kanssa käyttäen apunaan erilaisia tietolähteitä
  • oppii ymmärtämään yritystoimintaa ja teollisia tuotantoprosesseja
    • oman paikkakunnan tuotantoelämään ja yrittäjyyteen tutustuminen
  • (POPS 2004, 242-245.)

    Sidonnaisuus uuden opetussuunnitelman luonnokseen

    Oppimateriaalimme sitoutuu myös vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden luonnoksen (14.11.2012) tavoitteisiin.

    Opetussuunnitelman luonnoksessa perusopetuksen tehtävänä ja tavoitteena mainitaan osallistuminen, vaikuttaminen ja vastuullisuus.

    • Perusopetuksessa vahvistetaan oppilaan kiinnostusta yhteisiä ja yhteiskunnallisia asioita kohtaan.
    • Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen ja tekojen merkitys paitsi omalle elämälle, myös lähiyhteisöille, yhteiskunnalle ja luonnolle. Häntä tuetaan pohtimaan ratkaisujaan ja kantamaan vastuunsa kestävästä tulevaisuudesta. (Luonnos perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiksi 2014 14.11.2012, 15-16.)

    Opetussuunnitelman perusteiden luonnoksessa käsitellään myös kasvua ja oppimista tukevaa toimintakulttuuria. Yhtenä osana tätä on vastuu ympäristöstä ja tulevaisuuteen suuntautuminen.

    • Opetuksen järjestäjä ja koulu ottaa toiminnassaan huomioon ympäristönäkökohdat ja kestävän kehityksen vaatimukset sekä toimii esimerkkinä vastuullisesta suhtautumisesta ympäristöön.
    • Oppilaille välittyy ymmärrys nyt tehtävien valintojen vaikutuksista ympäristöön ja tulevaisuuteen. Ympäristövastuullisuus näkyy mm. hankinnoissa, energian, veden ja materiaalien käytössä, kestävissä ruokavalinnoissa ja kierrätyksessä.
    • Oppilaat saavat koulussa mahdollisuuksia kestävien elämäntapojen ja vastuullisen taloudellisen toiminnan oppimiseen.
    • Oppilaiden ajattelua ohjataan kuluttamisen kulttuurista kohti ekologis-taloudellisesti kestävää kulttuuria.
    • Koulu rakentaa kaikella toiminnallaan tulevaisuutta ja ohjaa oppilaitaan näkemään yhteyden menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden välillä.
    • Oppilaat oppivat arvioimaan omaa elämäntapaansa sekä rohkaistuvat uudistamaan omia ja yhteiskunnan toimintatapoja kestävän tulevaisuuden rakentajina.
    • Koulun tarjoamat toimintamahdollisuudet ja koulusta välittyvä myönteinen asenne tulevaisuuteen vahvistavat oppilaiden motivaatiota, tahtoa ja taitoa toimia vastuullisina kuntalaisina, kansalaisina ja maailmankansalaisina. (Luonnos perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiksi 2014 14.11.2012, 21.)