1. PELIN KULKU

Taululle asetetaan rikolliskortit kokokuva näkyville. Oppilaat jaetaan viiteen ryhmään ja jokainen ryhmä saa oman mysteerivihkon. Mysteerivihko sisältää tarinan, jota seuraamalla kukin ryhmä etenee testauspisteillä. Yhdessä voidaan kuunnella äänitteenä oleva johdanto peliin tai lukea vaihtoehtoisesti myös Mysteerivihkoista ryhmäkohtaisesti aloituskertomukset. Jokaisen ryhmän tulee kuitenkin lukea oma aloituskertomus, joka on mysteerivihon etusivulla kursivoituna, koska jokaisella ryhmällä on erilainen tarina rikostapauksesta ja vihjeet sen selvittämiseksi.

Testaukset etenevät pistetyöskentelyllä niin, että jokaisella testipisteellä tulisi kokoajan olla yksi ryhmä. Testejä on viisi: liuotinkoe, polttokoe, tunnustelukoe, kosteusmittauskoe sekä hoito-ohje-tehtävä. Tarinaa seuraamalla ja testauksia tekemällä saadaan tuloksia, jotka merkataan mysteerivihkoissa oleviin taulukoihin. Kaikki testitulokset kootaan lopulta yhteiseen taulukkoon, josta näkee mitä mikäkin vaatekappale on materiaaliltaan. Tämän lopullisen taulukon tuloksia verrataan rikolliskortteihin ja oman epäillyn sekä hänen motiivinsa voi käydä tarkistamassa opettajalta.

Opettajan rooli on huolehtia testausten aikana turvallisuudesta, ja siitä etteivät aineet tai materiaalit aiheuta vahinkoa. Erityisesti polttokoetta ja liuotinkoetta suoritettaessa on aikuisen valvonta suositeltavaa. Materiaalit ja välineet ovat sellaisia, joiden käytössä tulee ohjeistaa huolella ja olla erityisen varovainen. Peli on integroitu kemiaan liuotin- ja polttokokeen osalta, joten kemian välineistöä ja luokkaa kannattaa hyödyntää. Tarvittaessa opettaja neuvoo pelin eri vaiheissa, mutta tarkoituksena on että oppilaat ovat aktiivisia ja omatoimisia.

 

  1. PELIN VALMISTELU

Pelin esivalmistelut vievät varsinkin ensimmäisellä pelikerralla aikaa opettajalta. Opettajan on hyvä harjoitella testien tekemistä, varsinkin jos ne ovat vieraita. Testauspaikat tulee olla valmiit ja sijoitettu tilaan/tiloihin niin, että valvonta järjestyy. Kemian luokassa tulisi olla vetokaappi, jossa liuotinkokeet tehdään. Tarkat ohjeet testien tekemiseen löytyvät osasta ”Ohjeet pisteille”. Seuraavassa ovat ohjeet kaikkien testauspisteiden valmisteluun ja tarvittaviin materiaaleihin ja välineisiin.

 

Tekstiilimateriaalit:

- Silkki

- Puuvilla:

- Pellava:

- Villa

- Asetaatti: mieluiten 100%

- Polyamidi

- Polyesteri

- Viskoosi

 

Tulostettavat materiaalit:

- Ohjeet pisteille

- Mysteerivihkoja (5kpl, jokaiselle ryhmälle oma)

- Rikolliskortit

 

  1. TESTIPISTEIDEN VALMISTELU

Liuotinkoe

Tämä testi tulee tehdä vetokaapissa. Testauspistettä varten tarvitaan seuraavat tarvikkeet:

-       Puuvilla (+purkki)

-       Asetaatti (+purkki)

-       Polyamidi (+purkki)

-       Asetonia, (esimerkiksi asetonia sisältävä kynsilakanpoistoaine)

-       Suolahappoa

-       Rikkihappoa

-       Alustan johon liuotinta voidaan laittaa esim. petrimalja tai lautanen (5 kpl)

-       Pipetti (5 kpl)

-       Pinsetit (5 kpl)

-       lasisauva

-       Suojalasit ja hanskat

-       Roskakippo testatuille näytteille vetokaappiin

Tässä testissä on erittäin tärkeää, että testattavat näytteet ovat 100% haluttua materiaalia. Kustakin materiaalista tarvitaan vain kuitunäytteitä eli vaikkapa kankaasta revittyä lankaa. Aseta kuidut kunkin materiaalin mukaan nimettyyn purkkiin, jotta oppilaat tietävät mikä on testattava materiaali ja voivat merkata tulokset oikein vihkoon. Jokainen liuotin on myös nimettävä selkeästi, jotta oppilaat osaavat käyttää oikeaa liuotinta, mikä tarinassa mainitaan.  Jokaiselle ryhmälle tulee olla omat puhtaat välineet (petrimalja, pipetti ja pinsetit), jotta hapot eivät sekoitu tai näytteet mene pilalle edellisryhmän testien jäljiltä. Testin jäljet siivotaan: pestään käytetyt välineet ja testinäytteet laitetaan niille varattuun roska-astiaan vetokaappiin. Opettaja hävittää ne tunnin jälkeen oikein. Oppilaille tulee korostaa, että osa aineista on syövyttäviä ja aiheuttavat iholle joutuessa vaurioita. Opettajan valvonta tällä pisteellä on tärkeää!

 

Hoito-ohjeet

Tämä testi tehdään Mysteerivihkoon, eikä välineitä juurikaan tarvita. Oppilaat saattavat tarvita tietolähteitä pesumerkkien etsimiseen, joten tehtäväpaikka voisi olla Internet-yhteyden ääressä tai saatavilla voisi olla oppikirjoja, joissa merkkejä on.

 

Kosteusmittaus

Tarvikkeet:

-       Puuvilla (+purkki)

-       Polyesteri (+purkki)

-       Villa (+purkki)

-       Laakea astia, jossa on vettä (esim. syvä lautanen)

Leikkaa 3cm leveitä ja 10cm korkeita kangassuikaleita materiaaleista 5kpl kustakin. Laita tilkut materiaalin mukaan nimettyihin astioihin, jotta oppilaat tietävät mitä materiaalia testaavat ja osaavat tarkkailla sen kostumista. Testauspisteen tulee olla sellainen, ettei haittaa jos vettä loiskahtaakin!

 

Tunnustelukoe

Tätä testauspistettä varten tarvitaan

-       3 isoa vatia tai muuta peittävää astiaa

-       Pellava (Karhea, kova, paksua, painavaa)

-       Puuvilla (Ohutta, kevyttä, pehmeää, sileää,)

-       Asetaatti (Kovaa, sileää, viileää, ohutta)

Leikkaa kustakin näytteestä n. 20 cm x 20 cm kokoinen näytepala. Pala saa olla iso, jotta sitä on helppo tunnustella ja käsitellä. Aseta kukin näyte oman vadin alle ja merkitse esimerkiksi teipillä vadit ”näyte 1”, ”näyte 2” ja ”näyte 3” näkyviin. Sijoita vatien alle, näytteen yhteyteen, kunkin materiaalin nimi, jonka oppilaat tarkistavat tunnusteltuaan näytteen.

 

Polttokoe

Tätä testauspistettä varten tarvitaan seuraavat tarvikkeet:

-       Polyesteri (+purkki)

-       Viskoosi (+purkki)

-       Silkki (+purkki)

-       tulitikut

-       kynttilä

-       pinsetit

-       petrimalja tai lautanen

-       palamaton alusta

-       vesiastia

Leikkaa kustakin materiaalista 5 kpl n. 3 cm x 5 cm kokoisia tilkkuja ja aseta tilkut kunkin materiaalin mukaan nimettyyn purkkiin. Näin oppilaat tietävät mikä on testattava materiaali ja voivat merkata tulokset oikein vihkoon. Palamaton alusta voi olla esimerkiksi tiskipöytä, mutta riittää että kynttilälle ja petrimaljalle on paloturvallinen alusta.